My Cup of Tea

Lovade ju lite bilder från Azorerna och här kommer så de första. Struntar blankt i att försöka visa dem i någon sorts kronologisk ordning utan hoppar direkt till det som intresserar mig mest såhär på kvällskvisten - nämligen te!

Det finns bara två teplantager i Europa, och båda ligger på São Miguel, Azorernas huvudö. Vi besökte den äldsta av dessa som heter Cha Gorreana. Vi nyfikna turister fick traska runt i lokalerna och titta på hur tillverkningen gick till, och sedan bjöds det provsmakning av de tesorter man tillverkar. Det fanns även en liten butiksdel så givetvis köpte jag med mig favoriterna hem.

Maskinparken var som synes en smula ålderstigen, men fin att titta på. Tydligen hade man köpt in nyare maskiner men föredrog av någon anledning att fortsätta använda de gamla. De nyinköpta stod dock också kvar som muséiföremål då man ansåg dem för dyra att bara skrota... Luftkonditionering verkade anses överflödigt och det var tryckande varmt inne i fabriken. Tedamm fyllde luften och det var lukten av blöt hö snarare än någon sofistikerad tedoft som mötte oss. Kvinnorna som jobbade med att sortera och förpacka teet hade azorisk minimilön, vilket innebär 470 euro i månaden. Tyckte det lät lite med tanke på att prisnivån bara är aningen lägre än hos oss. Riktigt roligt var det i alla fall att få se hur allt fungerar, och särskilt förtjust blev jag i maskinen som tillverkar tepåsar (bilden näst längst ned till höger). Två personer hade till uppgift att ta emot de färdiga påsar som kom nedtrillande, räkna och förpacka dem... Kontentan är att jag aldrig mer bör klaga på dålig arbetsmiljö eller enformigt arbete, och att teet förmodligen är värt vad det kostar! =)

image10

Foto: Privat



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0